mandag 14. september 2015

En sunnere pai - vegetar eller med kjøtt

Jeg er nok over gjennomsnittet glad i pai, og liker å eksprimentere med litt forskjellige ingredienser. Jeg synes det er veldig godt å lage pai med helgrov bunn, og bare stappe oppi masse gode grønnsaker, så her kommer en oppskrift på en litt sunnere variant av pai. Den kan spises som både frokost, lunsj, middag og til kvelds. :)

Bunn:
  • 1,5 dl melk
  • cirka 3 dl grovt mel, gjerne 0,5 dl fiberhusk
  • 40 gram smør
  • 2 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt

Fremgangsmåte:
  1. Smelt smør.
  2. Hell melk i en bolle og rør inn smeltet smør.
  3. Bland så i mel, bakepulver og salt.
  4. Rør sammen til en fin deig.

Jeg pleier å legge deigen i bunnen av paiformen og jobbe deigen ut mot kantene med hendene. Evt. kan man kjevle den ut på kjøkkenbenken først.

Fyll:
  • 4 egg piskes sammen med 3 dl melk. Krydres med litt salt og pepper. Jeg har gjerne litt chillikrydder i også.
  • Grønnsaker etter eget ønske (spinat er veldig godt i pai, det er også søtpotet, paprika, purre og rødløk)
  • Fetaost synes jeg er godt å ha i
  • Skinke strimler (dersom man vil ha i kjøtt)

Fordel fyllet over paibunnen og stek paien midt i oven på 250 grader i ca 25 minutter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar