onsdag 21. desember 2011

Rød pesto

Jeg lagde rød pesto i dag...mmmm det er så godt. Smaker nydelig til f.eks pastasalat og foccia brød. Jeg skal legge ut oppskrift på de to sist nevnte senere, men her er oppskriften på pestoen.

Oppskrift for 6 personer (eller 4 personer hvis du spiser like mye av denne som meg :))

Ingredienser:
  • 50 gram pinjekjerner (evt. cashew nøtter)
  • 100 gram soltørkede tomater i eddiklake
  • 40 gram parmesan ost (jeg kjøper en hel parmesanost, skjærer den opp i små deler og fryser den, slik at jeg kan bruke litt og litt, som f.eks til denne pestoen)
  • 1 ts sambal olek
  • 1,5 ts salt
  • 1 ts sukker
  • 2 dl olivenolje
  • Alternativ: Ha i en halv boks med mutti knuste tomater, gir en friskere variant. Men det korter ned på holdbarheten. Jeg pleier å fryse pesto i porsjoner.

Fremgangsmåte:
  1. Rist pinjekjerne til de er gylne på en tørr stekepanne. Ha medium varme på stekeplaten.
  2. Hiv alle ingrediensene i en blender eller bruk stavmikser og mos det helt.

Hvis du er glad i hvitløk, ta gjerne i 2 fedd. Men jeg har funnet ut at jeg er mest glad i pestoen uten hvitløk.



Enjoy! :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar