torsdag 1. desember 2011

7 sorter til jul

Da er jeg i full gang med å bake de 7 sortene. Farlig dette her, blir mye kakespising. =) =)

I går lagde jeg kakemenn. De ble veldig gode. Ikveld har jeg lagd sirupsnipper, risboller og sandkaker. Av disse er jeg mest fornøyd med risbollene og sandkakene. Sirupsnippene skal jeg lage på ny i morgen. Jeg har lagd klar deigen ikveld. Jeg brukte lys sirup, og da ble de desverre ikke så bra. Den nye deigen har mørk sirup. Så nå tror jeg det skal blir mer vellykket. :) 

Her er oppskriftene på de fire sortene jeg har lagd til nå:


Kakemenn
 
Dette er Tine sin oppskrift på kakemenne. Disse blir enda bedre dersom du lar deigen skal stå kaldt en stund, gjerne natten over.

Ingredienser:
  • 100 g smeltet smør, avkjølt (jeg brukte flytende melange)
  • 3 dl sukker
  • 2 dl melk
  • 1 toppet ts hornsalt/hjortesalt
  • 1 l hvetemel

Fremgangsmåte:
  1. Rør sammen avkjølt smør, sukker, melk og halvparten av hvetemelet hvor du har blandet inn hornsalt. Tilsett mer mel til deigen er passe tykk.
  2. Dekk kakemenndeigen med plast og la den stå kaldt, gjerne natten over.
  3. Sett stekeovnen på 175 °C og finn fram en stekeplate med bakepapir
  4. Kjevle deigen til den er ca. ½ cm- tykk. Trykk ut figurer med pepperkakeformer og stek figurene i ca 7 minutter. Ta ut kakene av stekeovnen før de blir gylne.
  5. Oppbevar kakemennene i en lufttett boks, innpakket i matpapir.


Sirupsnipper

Ingredienser:
  • 1 1/2 dl kremfløte
  • 150 g sirup
  • 150 g sukker
  • 100 g smør
  • 450 g hvetemel
  • 1/4 ts nellik
  • 1/4 ts ingefær
  • 1/4 ts anis
  • 1/2 ts kanel
  • 3/4 ts hornsalt/hjortesalt
  • 3/4 ts natron
Pynt: Skåldede mandler (for å skolde mandler kok de i 2-3 minutter, avkjøl og dra av skallet)

Fremgangsmåte:
  1. Kok opp fløte, sirup og sukker. Ha i smør og avkjøl til blandingen er lunken. Sikt i alt det tørre. Elt deigen sammen. La den stå kjølig en god stund, aller helst til neste dag.
  2. Sett stekeovnen på 175 °C. Ta fram en stekeplate som du har smurt eller har på bakepapir.
  3. Kjevle deigen tynn og skjær ut snipper. Legg en halv skåldet mandel på hver kake. Legg sirupsnippene på stekeplaten.
  4. Stek sirupsnippene i ca bare 5 minutter til de er gylne. Avkjøl kakene på rist.
  5. Oppbevar dem i tett boks eller fryseboks.



Risboller (ny vri, med havrepuff)

Ingredienser:
  • 250 g kokosfett (delfiafett)
  • 200 g kokesjokolade
  • 2 egg
  • 2 dl sukker
  • 3 ss kaffe (sterk, hvis du ikke vil ha så søt smak)
  • 100 g puffet havre

Fremgangsmåte:
1. Smelt delfiafett og sjokolade sammen. Avkjøl.

2. Pisk eggedosis av egg og sukker. Rør inn kaffe og delfiafett/sjokolade. Elt lett inn puffet havre.

3. Sett boller med skje på matpapir. Avkjøl og oppbevar i kjøleskap til servering.




Sandkaker/sandtopper

Ingredienser:
  • 250 gr potetmel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 95 gr smør
  • 95 gr hvetemel
  • 1 egg (ikke for stort)
  • 1,5 dl sukker

Fremgangsmåte:
  1. Bland potetmel, vaniljesukker og bakepulver. Smuldre i smøret.
  2. Visp egg og sukker. Bland det så i med det tørre.
  3. Trill ut en tommelfinger-tykk pølse og skjær den i 2 cm skiver.
  4. Legg kakene på bakepapir og trykk dem forsiktig ned med gaffel.
  5. Stekes ved 175 grader i ca. 10 min
Alle var relativt lette å lage. Jeg brukte endel mel når jeg kjevlet ut kakemennene. På sirupsnippene måtte jeg bruke MYE mel ved utkjevling.
I morgen er det stor sannsynlighet for at det kommer en oppdatering på hvordan det gikk med sirupsnipppene, samt oppskrift på de tre siste sortene... :)


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar