mandag 30. april 2012

Jødekaker med mager kesam

Fikk plutselig en 'urge' for å lage noe søtt og godt i dag, så det ble jødekaker. Oppskriften jeg brukte skulle egentlig ha kulturmelk som veske, men det hadde jeg ikke tilgjengelig hjemme, så jeg brukte melk og mager kesam istedenfor. Og det ble faktisk vellykket! Litt sunnere blir det også. Saftige og gode jødekaker, som var enkle å lage. Her kommer oppskriften.

Jeg lagte halv oppskrift. Men her er full oppskrift. Denne har jeg fått av Aslaug i min 2011-barselgruppe.

Ingredienser:
  • 0,5 kg sukker
  • 5 dl kulturmelk (eller 3 dl melk og 2 dl kesam)
  • 125 smeltet smør
  • 600 gr hvetemel
  • 1 ts hornsalt

Fremgangsmåte:
  1. Bland alt sammen.
  2. Avkjøl helst smøret litt før du blander det med resten av ingrediensene.
  3. Lag flate boller fordelt på et bakepapir-kledd brett. Det gjør ingenting om det blir litt klumpete. Kakene blir finere når de stekes og begynner å heve seg i ovnen. Stekes på 200 grader til de er gyldne på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar