lørdag 5. mai 2012

Eplekake

Oppskrift fra Gunvor i 2011-barselgruppen. Veldig god!

Begynn med å se hvor mye epler du har i hus, da vet du hvor store kopper du skal bruke.

Jeg brukte kopper med størrelse 1 dl for liten kake og 2,5 dl for litt større kake.

Det meste funker.

Da jeg brukte kopper som var 2,5 dl i størrelse tok jeg i et ekstra egg, ellers alt som vanlig.

Ingredienser:
  • 3 kopper eplebiter (jeg river eplene på råkostjernet, uten å skrelle de)
  • 2 kopper sukker
  • 2 kopper mel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 store egg
  • 1/2 kopp med smeltet smør
  • 2 ts kanel
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 pakke piano vaniljekrem

  • Fremgangsmåte:
    Alt unntatt vaniljekremen blandes sammen i en bolle. Hell over i den kakeformen du måtte ønske. Klipp av et hjørne på vaniljekrempakken og klem ut en ring med vaniljekrem på toppen av kaken (denne pleier å bli bakt inn i kaka/synke til bunns under steking).

    Stek på 180 grader i 30-60 minutt. Prøv med pinne og se om du får deig på den. Stor kake med saftige epler har jeg stekt på 160 grader i nesten 2 timer. Det varier fra gang til gang.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar